Nos Cancioneiros figura o nome dos trobadores, mais non aparece ningunha referencia á data de composición das cantigas nin á biografía dos autores. Cando estes son monarcas ou grandes aristócratas (por exemplo, D. Paio Gómez Charinho, señor de Rianxo, Almirante e Adiantado Maior de Galiza), é doado localizalos no tempo, mais cando non é así o noso descoñecemento sobre as súas biografías é case total.
Fernando II e Afonso VI. Tumbo de Toxosoutos.
Tampouco podemos recorrer ás diferencias lingüísticas que nos puidesen indicar a procedencia dos autores, porque o que caracteriza a lingua trobadoresca é precisamente a súa homoxeneidade. Unicamente podemos botar man das poucas referencias a feitos históricos e indicacións xeográficas que poidan proporcionar as propias cantigas.
Neste estado de cousas, non se poden dar datas concretas, senón orientativas e aproximadas, sobre os límites anterior (a quo) e posterior (ad quem) entre os que se desenvolveu a nosa lírica.
Para o límite a quo barállanse tres posibilidades: que a cantiga máis antiga sexa Ora faz host'o senhor de Navarra ,de Joán Soárez de Pavia, en que o trobador critica o rei de Navarra por invadir terras de Aragón, feito histórico datado pola crítica en 1196; ou que a cantiga máis recuada no tempo sexa Ai eu, coitada como vivo en gran coidado ,atribuída ao rei don Sancho I de Portugal, que reinou entre 1185 e 1211; e, por último, que sexa a denominada Cantiga de Guarvaia, datada en 1189 ou 1198.
Sexa cal for a cantiga máis antiga, cómpre non esquecermos que todo o que conservamos é froito dunha literatura xa madurecida, que non puido xurdir da nada, e que deberon existir moitas cantigas anteriores á que hoxe consideramos "primeira"; cantigas que non foron recollidas nos Cancioneiros, e por tanto, o límite a quo ten que ficar indeterminado.
Para estabelecer o límite ad quem manéxanse as seguintes datas: 1325, data da morte do rei portugués Don Dinís; 1350, ano en que se redixe o testamento de Don Pedro, Conde de Barcelos e fillo de D. Dinís, en que figura o Livro das Cantigas ,hoxe perdido e do que, supomos, se tiraron os Cancioneiros que coñecemos; e, por último, 1354, data de morte do propio Conde de Barcelos, último mecenas da nosa lírica. Fose como for, un movemento literario non morre nun ano concreto: é precisa unha etapa de decadencia e de esmorecemento máis ou menos prolongada; etapa que en Portugal comezaría en 1325 coa morte de D. Dinís, e en Castela en 1284 coa morte de Afonso X.
Entre os límites a quo e ad quem hai cento cincuenta anos ao longo dos que desenvolven a súa actividade literaria uns 153 poetas. A periodización deste tempo e a inclusión dos trobadores en cada etapa é outro dos moitos problemas sen resolver que ten a nosa lírica e case temos tantas periodizacións como historiadores, aínda que as diferencias entre elas son de matiz.
A do profesor italiano Giuseppe Tavani intenta clasificar os trobadores e xograres por xeracións:
De todas as formas, non podemos esquecer que os trobadores e, sobre todo os xograres, se trasladaban dunha corte á outra. Moitos dos trobadores da corte de Afonso X eran exiliados portugueses que tiveron que abandonar o seu país despois da guerra civil entre Sancho II e Afonso igual que marcharían moitos para Portugal, á corte de D. Dinís, despois da morte de Afonso X. Mais no que coinciden todas as periodizacións é en localizar o período áureo na época de Afonso X.