A estrutura xeral das Cantigas de Santa Maria semella presidida por un criterio numérico. As denominadas cantigas de loor ocupan as decenas (1, 10, 20, 30... e os miragres o resto. As que aparecen nos lugares das centenas (100, 200, 300...) conteñen favores persoais que o rei Afonso X solicitou da Virxe, e en todas aquelas que rematan en cinco (5, 15, 25, 35...) duplícase o número de miniaturas. Evidentemente isto está relacionado cun mundo de crenzas medievais que hoxe fican moi distantes para nós.
Tradicionalmente clasifícanse as cantigas en dous grupos:
Folio miniado no Tumbo B. Catedral de Santiago de compostela.
Estas últimas son cantigas que se poderían cualificar de trobadorescas, porque nelas o Rei preséntase como un verdadeiro entendedor de María; isto é, mentres os outros trobadores cantaban a unha muller, Afonso escolle a nai de Deus como dona a quen van dirixidas as súas cantigas de amor. Isto explicaría que na obra persoal do Rei, fo rm ada por 46 cantigas de esca rn io e maldicer, non apareza nin unha soa cantiga de amigo. Se temos en tonta que a cantiga de amigo era a outra cara da cantiga de amor, é dicir, a resposta da dama ao seu trobador, loxicamente, se esta dama é a Virxe María, non poden existir cantigas de amigo en que ela fose a protagonista.
De todas as fo rm as, esta clasificación, que sobre o papel fica tan clara, non responde de todo á realidade das cantigas, porque nalgunhas das denominadas "narrativas" o elemento lírico, as louvanzas á Virxe, ocupa moitos máis versos do que a propia descrición do milagre, e noutras das chamadas "líricas" aparecen trazos narrativos. O que acontece é que tanto unhas como outras son louvores á Virxe, e así aparece declarado na Cantiga Prólogo:
E o que quero é dizer loor
da Virgen, Madre de Nostro Senhor
Atendendo á orixe do milagre narrado, algúns historiadores clasifican as cantigas en tradicionais, fantásticas, íntimas e familiares, aínda que os límites entre o que poderiamos considerar un milagre "histórico" ou "tradicional" non fica nada claro e, por outro lado, cómpre recordarmos que hoxe consideramos "fantásticos" feitos que podían non selo para os homes e mulleres do século XIII. A relixión na Idade Media é unha vivencia que non ten nada que ver coa relixiosidade contemporánea. O divino ten unha presencia constante na vida cotiá medieval e tanto a Virxe como os Santos presentan, en moitas ocasións, cualidades e defectos humanos que para un cristián de hoxe son inimaxinábeis. A Virxe das Cantigas de Santa María ten ciúmes de que os seus adoradores amen outras mulleres e obrígaos a escolleren entre ela e a outra (cantiga nº 16) ou obriga a abandonar o leito nupcial a aquel que lle prometera castidade (nº 132), e chega na súa crueldade a cortar o pé dun mancebo que dera un couce á nai (nº 127). Algúns atribúen este tipo de vivencia relixiosa á "inxenuidade" medieval, esquecendo que o feito de os seres divinos teren cualidades e vicios humanos, mesmo de interferiren na vida íntima dos homes, é algo que se daba tamén na relixión grega, que ninguén se atrevería a cualificar de inxenua.
Como xa dixemos, algunhas das lendas recollidas nas Cantigas de Santa María pertencen á cultura común a todos os pobos cristiáns e teñen a súa orixe en contos orientais que foron incorporados á cultura occidental, mentres outras son vivencias persoais. Moitas cantigas de miragre desenvólvense en torno ao pecado da luxuria, tocando así un dos temas favoritos da cantiga de Escarnio e Maldicer, por exemplo a da abadesa encinta (nº 7), ou as cinco que tratan de freiras que abandonan os mosteiros para fuxiren cos amantes (40, 58, 59, 94 e 285). Neste tema, a naturalidade coa que se narra como a Virxe perdoa as aberracións máis escandalosas alcanza o cume na cantiga nº 17, en que unha honrada viúva mata o froito dos seus amores incestuosos co fillo:
Sempre seja b
ẽ
eita e loada
Miniatura representando un milagre de Santa María.
Santa María, a noss'avogada.
A dona mui bon marido perdeu,
e con pesar d'el, per poucas morreu;
mas mal conorto dun filho prendeu
que del havía, que a fez prenhada.
Sempre seja
Santa María, a noss'avogada.
A dona, pois que prenhe se sentiu,
gran pesar houve; mais despois pariu
un filh', e u
nengũu
non viu
mató-o dentr'en sa cas'enserrada.
A carón de miragres tan tremendos coma este, aparecen outros en que a Virxe intervén para solucionar pequenos problemas da vida cotiá, ás veces tan intrascendentes como a perda dunha ave de cetraría (nº 366) ou a falta de viño para un convite (nº 22).
Unha outra posibilidade de clasificación sería a que agrupa as cantigas narrativas en catro grandes grupos: